Starostové a zástupci obcí Jihomoravského kraje diskutovali o současných i budoucích výzvách dopravy v Jihomoravském kraji. Na programu akce Doprava JMK 2025 tak byla řada témat týkající se silniční i železniční dopravy a bezpečnosti na silnicích, ale také třeba využití 3D technologií a senzorů pro efektivní plánování a správu dopravy. Významným tématem byla i výstavba nových bloků jaderné elektrárny v Dukovanech. Již patnáctý ročník akce pořádala tradičně v Brně společnost Magnus Regio, tentokrát i za účasti ministra průmyslu a obchodu Ing. Lukáše Vlčka.

Jiří Horský, ředitel Kordis JMK promluvil na téma novinek v rámci integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. „Konec roku 2024 přinesl cestujícím v Jihomoravském kraji změny v prodeji jízdenek. Na všechna nádraží byly nainstalovány chytré validátory, do většiny vlaků přibyly červené automaty. Cestující v celém kraji získali možnost si koupit e-jízdenku snadno platbou bankovní kartou,“ uvedl Jiří Horský a současně zhodnotil první měsíce fungování projektu nového odbavování cestujících. Dále nastínil i další chystané projekty. „Do 150 regionálních busů se plánuje doplnění o komunikační modul ve standardu C-Roads / V2X, který umožní propojení s křižovatkami, dalšími vozidly a dalšími zařízeními kooperativního telematického systému. Připravujeme také propojení veřejné dopravy s parkovacími systémy pro P+R. V plánu je pak zvýhodnění pro držitele předplatných jízdenek na IDS JMK.“

O přípravě vysokorychlostních tratí promluvil Ing. Marek Pinkava, náměstek ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí ze Správy železnic. „VRT převezme dálkové osobní vlaky a uvolní prostor na dnešní trati pro více regionálních vlaků. Díky tomu získáme i více prostoru pro nákladní dopravu, což pomůže přesunu nákladů ze silnice na železnici,“ uvedl Marek Pinkava, s tím, že konkrétně VRT Jižní Morava má za sebou už intenzivní projednání i veřejné prezentace. Generálním partnerem odborného setkání byla firma TopGis. Její výkonná ředitelka Drahomíra Zedníčková představila využití 3D technologií a senzorů. Účastníky seznámila s možnostmi využití 3D vizualizací, které mají své uplatnění při efektivním plánování územního rozvoje měst a obcí a správu dopravy. Jsou také užitečným nástrojem pro prezentaci a projednávání připravovaných projektů pro odbornou i laickou veřejnost.

V souvislosti s bezpečností a inovativními opatření v oblasti lidského faktoru vystoupil PhDr. Pavel Řezáč Ph.D., MBA, ředitel divize dopravních technologií a lidského faktoru a Metodického centra z Centra dopravního výzkumu. Přednášel na téma terapeutického programu pro řidiče. Záštity nad akcí udělili Mgr. Martin Kupka, ministr dopravy, Ing. Lukáš Vlček, ministr průmyslu a obchodu, JUDr. Markéta Vaňková, primátorka statutárního města Brna, a Mgr. Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje. Akce se konala za finanční podpory statutárního města Brna a Jihomoravského kraje. Partnery setkání byly také pojišťovna Kooperativa a společnost Zemako.

Video z konference

Po úvodním slovu představil ministr Lukáš Vlček Socioekonomickou studii Dukovany 2024 s důrazem na dopravní infrastrukturu jako jednu z klíčových záležitostí. „Výstavba nového jaderného zdroje v Dukovanech je obrovskou příležitostí pro rozvoj regionu, ale přináší také řadu výzev, na které musíme být připraveni. Studie jasně ukazuje, že Jihomoravský kraj bude jedním z nejvíce dotčených, a proto je naší prioritou zajistit, aby byl tento proces řízen co nejefektivněji a s maximálním ohledem na potřeby obyvatel a místní infrastruktury,“ uvedl ministr Vlček. Plán výstavby silnic pro rok 2025 a významné investice do silnic II. a III. třídy, včetně zdrojů financování bylo tématem Ing. Jiřího Crhy, náměstka hejtmana Jihomoravského kraje. „Letos máme na oblast dopravy vyčleněno 5,5 miliardy korun. Největší část rozpočtu, 3,35 miliardy korun, směřuje na veřejnou dopravu, tedy zajištění dopravní obslužnosti v kraji. Na silnice II. a III. třídy je určeno 2,1 miliardy korun, což zahrnuje opravy, modernizace a údržbu krajských silnic a mostů. Na BESIP, tedy bezpečnost silničního provozu, máme vyčleněno 10,8 milionu korun.“

Dokončené a budoucí stavby pod správou ŘSD v Jihomoravském kraji prezentoval Ing. Tomáš Vyhlídal, vedoucí úseku výstavby silnic, Ředitelství silnic a dálnic. Téma Železnice budoucnosti, resp. plánované projekty a rozvoj chytrých řešení na železnici prezentoval Ing. Michal Repko, vedoucí oddělení dispečinku železniční infrastruktury ze Správa železnic. Jedním z témat bylo i zavádění systému ETCS. „V ČR začal na prvních úsecích od ledna 2025. V současné chvíli se v tomto režimu jezdí na 622 km tratí. Postupně je v plánu rozšiřování, nejprve na zbývající úseky hlavních tratí, posléze i tratě regionální,“ sdělil Michal Repko.

S příspěvkem Vývoj a výhled bezpečnosti dopravy v Jihomoravském kraji z pohledu Policie ČR vystoupil brig. gen. Ing. Leoš Tržil, MBA, ředitel Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje. „Za uplynulých 15 let je stav setrvalý, bohužel se nepodařilo snížit počet vážných dopravních nehod, na druhou stranu se jejich počet nijak nezvyšuje. Příčin je několik, jednou z nich je i stav komunikací,“ upozornil Tržil. Financování dopravní infrastruktury v Jihomoravském kraji z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury bylo tématem Ing. Milana Donta, Ph.D., ředitele Odboru kanceláře ředitele Státní fond dopravní infrastruktury. Třicet let působení a vývoj činnosti společnosti Brněnské komunikace, která byla také partnerem akce, zhodnotil Ing. Roman Nekula, MBA, správní ředitel firmy.

