Video z konference
Velkým tématem pro Brno a Jihomoravský kraj je připravovaná rekonstrukce D1 v okolí Brna. Konkrétně se bude jednat o rozšíření na šestipruh. O aktuálním dění na dálnici, včetně příprav na významnou stavební akci, která se chystá na polovinu letošního roku, informoval Mgr. David Fiala, ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR. „V plánech rekonstrukce čerpáme ze zkušeností z modernizace D1. Princip rozšiřování bude v zásadě totožný, byť se nebude jednat o tři čtvrtě metru, ale o celý jízdní pruh. Rychlé pruhy budou řádově půl až tři čtvrtě širší než byly v rámci modernizace, aby se řidiči nebáli do levých jízdních pásů přejíždět, aby provoz neváznul a vozidla nezůstávaly pouze v jednom pruhu, což byl častý problém,“ uvedl Fiala.
Za ŘSD z Úseku výstavby silnic závodu Brno vystoupil Ing. Tomáš Vyhlídal a uvedl k významným stavbám na území Brna několik zajímavostí. „Stavba Tomkovo náměstí byla vedena samostatně s navazující stavbou Rokytova. Poté jsme se shodli na tom, že průnik těch dvou staveb v úseku na ulici Karlova není možný, protože odpovědnosti zhotovitelů by se křížily, takže došlo ke sloučení staveb. Stavba se musela vypořádat s velkým množstvím přeložek. Museli jsme přesunout parovod, aby bylo možné zahájit práce. V úvodních letech byly budovány mostní pilíře. V prvních dvou letech probíhaly práce na té oblasti dráhy, budování estakády u Rokytové. Na druhé straně probíhaly demoliční práce na Tomkově náměstí, aby se uvolnil prostor a doprava se mohla převést. Dneska je doprava převedena na Provazníkovu, aby se mohl budovat násyp, který přejde přes Tomkovo náměstí a nad zastávkami finálního stavu,“ informoval Vyhlídal.
Financování infrastrukturních projektů z rozpočtu SFDI bylo tématem Ing. Milana Donta, Ph.D., ředitele Odboru kanceláře ředitele SFDI.
Partnerem setkání byla také Kooperativa pojišťovna. S příklady dobré praxe, jak integrovat úsilí soukromého i veřejného sektoru do Vize 0 vystoupil Milan Medek, vedoucí Odboru CSR. „Spolupracujeme s ministerstvem dopravy, BESIPem i s nevládními institucemi. Všechny tyto subjekty mají stejný cíl a my jako platforma dáváme prostor se se všemi potkat a společně vymýšlet projekty, které vedou ke kýženému efektu. Jako jeden příklad z praxe bych chtěl zmínit spolupráci s Nadačním fondem Škoda Auto. Je to neziskovka, ale je financována svým zřizovatelem, získává prostředky na svoji činnost přímo od výrobce aut. Společně jsme vytvořili grantové řízení, jehož účastníky jsou právě obce. Ty mají možnost se každý rok přihlásit a získat grant na rizikový úsek, resp. jeho odstranění. Ze zkušenosti víme, že se řada obcí potýká s absencí bezpečných přechodů, jejich osvětlením, s nástupními ostrůvky MHD, absencí chodníků. Uvedenými granty tak pomáháme obcím financovat proveditelnost těchto projektů,“ informoval Milan Medek.