Termín konání: 16. ČERVNA 2016, 8:30 – 14:30 hod.
Místo konání: hotel Voroněž, Křížkovského 47, Brno
Video reportáž ze setkání můžete vidět zde.
Program konference a elektronický sborník s přednáškami je k dispozici na vyžádání
Termín konání: 16. ČERVNA 2016, 8:30 – 14:30 hod.
Místo konání: hotel Voroněž, Křížkovského 47, Brno
Video reportáž ze setkání můžete vidět zde.
Program konference a elektronický sborník s přednáškami je k dispozici na vyžádání
Už čtvrtý ročník konference Bezpečné a chytré město pořádala společnost Magnus Regio, která nedávno oslavila sedmé narozeniny. Za tu dobu pořádala 32 kulatých stolů, 26 konferencí, devět golfových turnajů, a galavečery, na kterých společnost rozdala 420 tisíc na dobročinné účely. Tentokrát byly v hlavní roli především moderní technologie pro města a pohyb v nich. Novinky, které mají zajistit třeba plynulost dopravy, ale především bezpečnost. Lidí i majetku. Náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký mluvil na téma inteligentní dopravní systémy. Na ty má vláda vyhrazených 17 miliard korun. „Bohužel se zatím moc nepracovalo s moderními technologiemi, jako jsou detektory nebo kamerové systémi či meteorologické stanice. Je tam celá řada dalších úprav,“ prohlásil Rudolecký. Zmínil také ITS pro železniční síť a velký potenciál centrální dispečerských pracovišť v Praze a Přerově. „Chceme zajistit, aby bezpečnost vlaku byla monitorována v reálném čase. I družicově. Další systémy samy rozpoznají, v jakém stavu je třeba podvozek vlaku,“ uvedl náměstek. Na dotaz, zda by investice neměly směřovat místo technologií do stavu silnic a dálnic, Rudolecký uvedl, že je nutné řešit obě sféry. „Zanedbala se příprava nových dálnici i oprav těch stávajících. Ale nemůžeme si dovolit si v této oblasti zaspat. Ročně jde na infarstukturu 70 miliard,“ upozornil.
Budoucnost nejen veřejného osvětlení předvedl Petr Míka, obchodní ředitel spoelčnosti Artechnic Schreder. Představil multifunkční sloup veřejného osvětlení Shuffle. „Uvědomili jsme si, že města jsou protkány sítí veřejných osvětlení. A ty mají potenciál nosit další zařízení, která mají potenciál nosit další zařízení, která pomáhají lépe spravovat město. Může nést kamerový systém, ozvučení, wifi, GPS, nabíječku a samozřejmě veřejné osvětlení. Unikátnost sloupu je v jednoduchosti a designu stožáru,“ představil letošní novinku. Zástupce vedoucího odboru služby dopravní policie Policie ČR na jižní Moravě Miloš Skácel vysvětloval, co policii pomáhá snižovat počet dopravních přestupků. A překvapivě to nebyly moderní technologie. „Můžeme se snažit vylepšovat systémy, jak chceme, ale pokud není řidič ochoten a schopen je dodržovat, je to zbytečné,“ povzdechl si Skácel.
Vidí však i pozitiva. Třeba právě v technice. „Telematika před dvaceti lety? To byl pravěk. Udělalo se hodně práce. Řidič dostává spoustu informací. Může to být lepší, ale nakročeno je správně,“ řekl Slabý. U dopravy zůstala i následující dvojice přednášejících, ovšem přešla k městské hromadné. Vedoucí dopravního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl s ředitelem Kordisu Jiřím Horským. „Ti představili společný projekt, v němž by jízdenky i předplatní kupony nahradila platební karta. „Priorita číslo jedna je pro nás přechod předplatních jízdenek z papíru do elektronické podoby. Cestujícím to přinese pohodlí, s platebními kartami se vyhneme problémům, které mají Opencard a Lítačka.
Nemá však zůstat jen u Brna. „nejde jen o brněnský dopravní podnik, alepro všechnu dopravu v jihomoravském kraji. Nebude tak nutnost mít několik víc systémů jízdného. Hledáme řešení otevřené pro ostatní kraje. Třeba i pro České dráhy,“ upozornil Horský. Martin Dolejš ze společnosti Mastercard jejich společnou snahu ocenil. „Dá se říct, že je to revoluční. Česká republika pro to má ideální podmínky, protože tu platí bezkontaktní kartou osmdesát procent lidí. To jinde ve světě není,“ uvedl Dolejš.
Dolejš představil společnost Mastercard ve světle konceptu chytrých měst. „Jízdenka, parkování, placení městských služeb na jednom místě. I kultura, karta nebo mobil vám poslouží coby nosič vstupenky třeba na hudební festival. Digitalizací se snažíme odbourat tisk na papír,“ uvedl Dolejš ve svém vystoupení. Projektový manažer společnosti CAMEA Vít Široký a Aleš Šantora, který na stejné pozici pracuje ve firmě ICZ. Jejich systém dokáže měřit rychlost projíždějících automobilů, vážit je, aniž by museli zastavit na váze, nebo kontrolovat parkování. „Výhodou proti konkurenci je fakt, že obsluha je automatická, dokáže ji ovládat i jeden pracovník,“ uvedl Šantora.
Hned dvě témata zahrnul do své přenášky Tomáš Koníček z ministerstva vnitra. Věnoval se jak ochraně takzvaných měkkých cílů, tedy škol nebo nemocnic, tak také forenznímu značení. To je moderní technika značení jízdních kol nebo jiného majetku. Pokud někdo označený předmět ukradne, bude mít potíže s jeho prodejem. Je totiž označený specifickým kódem, který je zanesen v databázi. Pavel Mach poté představil systém bikesharingu společnosti Altron, která nabízí zajímavé možnosti pro města, jejich obyvatele, podnikatele i turisty. „Říká se, že každá koruna investovaná do rozvoje cyklistiky ušetří tři koruny ve zdravotnictví,“ uvedl zajímavou statistiku Mach.
Následovala jej Tereza Dubsky s konceptem chytrých veřejných odpadkových košů BigBelly, které dokáží snížit četnost svážení až o osmdesát procent a úspěšně je vyzkoušeli v Praze i Karlových Varech.
Osazenstvo solidně zaplněného sálu trochu vyděsil právník Radek Ondruš, muž s rozsáhlými znalosti z oblasti fungování policie i státní správy. Varoval starosty obcí a měst před ukvapeným nákupem stacionárního měřícího zařízení. To totiž musí „fotit“ neustále. A tak pouty stále přibývají. Až tak, že je obce nestíhají řešit. A tak se úředníci mohou dostat do problémů. Jako poslední přišel na řadu vedoucí Městské policie Nový Jičín Jiří Klein, který navázal na přednášku Tomáše Koníčka o forenzním značení, tentokrát však z praktického hlediska. „Označili jsme 297 jízdních kol a jeden invalidní vozík. A žádná z těchto věcí nebyla odcizená,“ pochlubil se Klein.