Tisková zpráva – Business snídaně Bezpečná dopravní infrastruktura Jihomoravského kraje
Brno – Jižní Morava je, co se bezpečnosti na silnicích týče, druhý nejhorší kraj v České republice. Ve čtvrtek 15.3. se do Brna sjeli zástupci měst, ministerstva dopravy a důležitých institucí jako Ředitelství silnic a dálnic nebo policie, aby diskutovali, jak tuto situaci zlepšit. Setkání u kulatého stolu na téma Bezpečná dopravní infrastruktura Jihomoravského kraje už poosmé pořádala společnost Magnus Regio.
Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák hned ze začátku upozornil na plánované stavby. „Do dopravních staveb se letos chystáme investovat 1,5 miliardy korun. A investoři jako Správa železniční dopravní cesty plánují další,“ uvedl Hanák. Upozornil také na nově zřízený fond BESIP, kam poputují peníze z vybraných pokut řidičů. Ty poté fond využije například na stavbu dopravních hřišť.
Velmi významnou je plánovaná stavba vysokorychlostní železnice. „Realizujeme studii proveditelnosti vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan, jejíž součástí je tunel pod Krušnými horami. Co se Moravy týče, aktuálně řešíme studii proveditelnosti trasy Praha – Brno – Břeclav. Ta se pozdržela na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ale na přelomu března a dubna už bychom mohli znát verdikt,“ informoval ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Trasa podle něj řeší také napojení na Rakousko a má několik variant. „Velký důraz je na etapizaci, která by zrychlila i přepravu mezi Prahou a Brnem. Důležité je ukotvení ČR do mezinárodních sítí. Hledáme kroky, jak by to šlo urychlit,“ dodal Čech. Schválena už podle něj byla trasa Břeclav – Vídeň pro rychlost 200 km/h.
K plánům na nové stavby jsou někteří starostové skeptičtí. „V Letovicích se o zlepšení okolních komunikací mluví už desítky let, ale neděje se nic,“ namítnul například starosta Letovic Vladimír Stejskal. Podle Čecha je ale náročné přesně odhadovat a plnit termíny staveb jednak kvůli legislativě, jednak kvůli napadání staveb různými spolky a lidmi, kteří dokáží stavbu zdržet na dlouhé měsíce či roky.
Dalším problémem je často také nedostatek peněz. Například podle Milana Donta, ředitele Odboru příspěvků Státního fondu dopravní infrastruktury, je pro letošní rok na financování silnic II. a III. třídy vyčleněna jen jedna miliarda korun, což je méně než v předchozích letech.
Dalšími diskutovanými tématy byly chytré technologie, jako projekt C-roads, který je nakročením k autonomní dopravě a který na setkání představila společnost Brněnské komunikace. Mluvilo se také o nehodách na silnicích a železničních přejezdech, významným tématem potom byla Trasa R/52 a obchvat Mikulova, ale také parkování v centru měst. Bližší informace postupně naleznete na stránkách Moravského hospodářství a Magnus Regio.