Experti na dopravní infrastrukturu, její bezpečnost a vize do budoucích let se poslední květnový den sešli na společné snídani v Hradci Králové. Do východních Čech je pozvala společnost Magnus Regio, aby na setkání probrali problémy, které se týkají bezpečné dopravní infrastruktury ve městech a obcích. Takový titul nesl druhý ročník této business snídaně.
Ujít si ji nenechali zástupci klíčového ministerstva dopravy, samospráv nebo krajských měst Hradce Králové a Pardubic. Slovo ale dostali také zástupci policie, starostové nebo partneři akce. Nejčastějším řečníkem byl náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký. „Ministerstvo nesedí se založenýma rukama. Snažíme se proinvestovat peníze,“ uvedl náměstek s tím, že důvodů zdržení některých staveb je víc. Mezi jinými EIA, proces vyhodnocení vlivů na životní prostředí. „Některé stavby to může odložit o rok, ty složitější pak třeba o tři roky,“ prohlásil Rudolecký.
Nejčastěji zmiňovanými stavbami byly pochopitelně východočeské dálnice D11 a D35, klíčové dopravní tepny regionu.
Během dopoledne několikrát padlo i módní spojení „chytré město“. „V dopravě ale musíme myslet také na starší občany, pro které moderní technologie nejsou. Takže klaďme i důraz třeba na bezbariérovost,“ upozornil náměstek pardubického hejtmana Jaromír Dušek.
Na méně pohyblivé cílí i generální partner akce, společnost AŽD Praha. „Máme celou řadu dodávek pro Smart city, ale zároveň myslíme i na starší lidi a invalidy,“ prohlásil obchodní ředitel pro silniční telematiku Vladimír Ketner.
Problematiku průtahů městem, nebo jejich obchvatů nastínil žamberský starost Jiří Dytrt. „Ve městě jsme rozpoutali diskuzi o obchvatu. Neradi bychom, aby se kvůli němu vytratil život z centra,“ řekl Dytrt.
Na to reagoval odborný poradce společnosti Artechnic Schréder Jiří Buřič. „Tady nelze kompromis. Bud máte obchvat, nebo průtah městem. A obchvat se díky rychlosti jízdy vyrovná ruchu dálnice,“ uvedl zástupce firmy produkující především veřejné osvětlení.
S jeho slovy koliduje koncepce ministerstva. „Podporujeme stavby obchvatů. U nás jde hlavně o tranzitní dopravu, ne tu, kterou je uvnitř města,“ mínil náměstek Rudolecký.
Jak vypočítat pohyb obyvatel, a díky tomu třeba časy a důvody kolon, ukázal Jiří Novobilský ze společnosti CE Traffic. „Pracujeme v reálném čase s údaji o pohybu čtyř milionů uživatelů,“ nabídl řešení zástupce firmy T-Mobile, dalšího partnera akce.
Nejen silnice a dálnice ale byly na programu dne. Dostalo se také na cyklodopravu, které jsou Pardubicko i Královehradecko díky malé výškové členitosti zaslíbené. Na přetřes přišly také vlaky. A chodci. „Neměli by být v hierarchii městské dopravy chodci výš?“ ptal se Zbyněk Sperat z Centra dopravního výzkumu.